Moderátor: Michael Chytrý
8.45 - 9.00 | Zahájení |
9.00 – 9.45 | Mgr. Jan Knop: Základní pojmy Gestalt terapie užívané v mé praxi rodinného terapeuta |
9.45 - 10.00 | Přestávka |
10.00 - 10.45 | Doc. PhDr. Karel Balcar: Tvarověterapeutické konfrontace v rodinné terapii |
10.45 - 11.00 | Přestávka |
11.00 - 11.45 | Mgr. Alena Vávrová: Přes písek a postavičky k vyvažování JÁ a MY ve vztazích |
11.45 - 12.00 | Přestávka |
12.00 - 12.45 | Mgr. Jan Kaňák: Práce s rodinným systémem v kontextu úmrtí člena rodiny jakožto figury procesu členů rodiny |
12.45 - 13.00 | Závěr |
Součástí doby každého příspěvku je i následná 15 minutová rozprava
Počet hodin: 5
Akreditace ČLK: 5 kreditů, číslo akce na webu ČLK: 60745
Akreditace AKP: 4 body, číslo akce AKPČR/PHA/ŠA/028/2021
Vstup zdarma
Mgr. Jan Knop
Klinický psycholog, gestalt terapeut, rodinný a systemický terapeut, supervizor.
Pracuje ve Středisku komplexní terapie v Liberci, působí ve výcviku rodinné terapie a sebezkušenostním výcviku a dalších vzdělávacích akcích pod hlavičkou Libereckého institutu rodinné terapie a psychosomatické medicíny a Libereckého institutu pro psychoterapii a psychosomatiku. Absolvoval výcvik psychodynamicky zaměřený, výcvik v rodinné terapii a výcvik v Gestalt terapii.
Základní pojmy Gestalt terapie užité v praxi rodinného terapeuta.
Jazyky Gestalt terapie a Rodinné terapie jsou sice poněkud odlišné, ale v zásadě oba směry mají hodně podobného, společného… děláme v zásadě totéž.
Doc. PhDr. Karel Balcar, CSc.
Psycholog, v současnosti působí jako výzkumník a učitel v Pražské vysoké škole psychosociálních studií, kde se věnuje oborům psychologie osobnosti, psychoterapie a rodinné terapie, psychofyziologie a psychosomatiky, psychologické metodologie. V průběhu své klinické praxe se věnoval především terapeutické práci s dospělými, s dětmi a s rodinami, ponejvíce s poruchami behaviorální, emoční, interpersonální, existenciální, psychosomatické a somatické povahy.
Je autorem či spoluautorem monografií a výzkumných studií a podílí se na vysokoškolském a postgraduálním vzdělávání v uvedených oborech. Vede výcvikové akce ve vybraných psychoterapeutických metodách a v praktických postupech zvládání stresu, řešení osobních problémů a interpersonálních konfliktů.
Tvarověterapeutické konfrontace v rodinné terapii
I v autorově zčásti eklektickém přístupu k rodinné psychoterapii je patrná občasná potřeba konfrontovat tvarověterapeutickými postupy aktuálně buzená přání, stížnosti, představy, emoce a hodnoty účastníků rodinné terapie a vést tuto konfrontaci co možná účinným a přitom spravedlivým - jejich potřeby a schopnosti přiměřeně respektujícím - způsobem. Terapeut věnuje pozornost postupně se vyjevujících "neuzavřeným záležitostem" ve třech oblastech tak, jak se mu naléhavost jejich uzavření ukazuje: mezi členy "terapeutické skupiny" rodiny s terapeutem(-ty) v podobě terapeutického "encounteru", v prožívání a počínání jednoho člena rodiny (jeho terapeutem vedeného "incounteru") a v prožívání a chování terapeuta samého (jím samým vedeného "incounteru" ve vztahu k vlastním právě buzeným potřebám a citovým hnutím ve vztahu k tomu, co se v terapii děje, a k jejich sdílení). Konkretizaci nároků na takové konfrontace budou tento příspěvek a rozprava o jeho tématu věnovány.
Mgr. Alena Vávrová
Dětská psycholožka a psychoterapeutka, má soukromou praxi pro děti, rodiče a rodiny v Praze, lektorka a organizátorka vzdělávání dětských terapeutů, ředitelka Institutu dětského poradenství a terapie INDEPT s.r.o., vychází především z Gestalt terapie, absolventka Postgraduálního výcviku v Gestalt terapii s dětmi, výcvik v Gestalt rodinné terapii absolvovala v Itálii.
Přes písek a postavičky k vyvažování JÁ a MY ve vztazích
V rámci svého příspěvku představím koncept vyvažování polarit JÁ a MY ve vztazích, v poli rodiny. A protože hledám cesty, jak se i děti mohou plnohodnotně vyjádřit ke svému prožívání vztahů doma, popíšu vám tento koncept v možnostech práce s pískovištěm a objekty. Jde o kreativní a prožitkovou cestu, která umožňuje jak subjektivní vyjádření o tak pro děti těžko popsatelných tématech jako např. "Jak je doma?", tak i rozvoj společného MY hravým způsobem.
Jan Kaňák
Práce s rodinným systémem v kontextu úmrtí člena rodiny jakožto figury procesu členů rodiny
V rámci příspěvku bude představen model práce s rodinným systémem, který reflektuje jedinečnost prožívání ztráty (z úmrtí člena rodiny, ať již dítěte, nebo rodiče) u jednotlivých členů rodiny. Budu se věnovat otázkám, které vyvstávají v takto individualizovaném uchopení práce s rodinou a to především z hlediska ne/možností a ne/vhodnosti ovlivňování do té doby obvyklého fungování rodiny.